Leksykon asan video – grupy asan

Asany pozwalają nam uzmysłowić nasze własne ciało, jakie ruchy może wykonywać, jakie są jego możliwości, koordynacja, poczucie równowagi, siła, giętkość. Dają nam też wiedzę, jakie są nasze ograniczenia, i z czym mamy pracować. Dzielą się one na grupy, a poznanie ich pozwala wykonywać je ze zrozumieniem i bez zamętu.

Asany stojące – UTTISTHA STHITI

Poprawiają postawę, rozwijają poczucie równowagi, uczą właściwego rozkładania ciężaru. Aktywizują ćwiczącego na poziomie całego ciała. Obejmują wszystkie ruchy w rejonie kręgosłupa, jak wyciąganie poziome, pionowe i boczne, a także wydłużanie połączone z rozciąganiem na boki, do przodu, do tyłu, oraz z rotacją boczną. Pozycje stojące są podstawą dla wszystkich pozycji.

Dzięki praktykowaniu pozycji stojących, odczuwasz witalność w komórkach ciała, poprzez poruszenie i rozprzestrzenienie energii pranicznej, która budzi nową świadomość. Na poziomie psychicznym rozwijają stabilność emocjonalną, odwagę, wewnętrzną siłę. Budują poczucie własnej wartości. Pozycje z tej grupy może wykonywać każdy, niezależnie od wieku, płci czy niepełnosprawności. UWAGA: Jeśli masz problemy z poczuciem równowagi, czujesz zmęczenie, masz miesiączkę, jesteś w ciąży lub masz jakieś ograniczenia w stawach biodrowych, skorzystaj z oparcia bioder/pleców o ścianę. Pomoże to w odciążeniu nóg, da poczucie stabilności i będzie budować prawidłowe ustawienie ciała. Ucz się budować pozycję od podstawy: od równowagi w stopach i równomiernego wyprowadzania ruchu wyżej.

Asany siedzące – UPAVISTHA STHITI

Dają odpoczynek, swobodę ruchów w kolanach, kostkach, stopach. Redukują napięcie w nogach. W pozycjach siedzących ruch rozpoczyna się w okolicach pośladków. Asany pogłębiają ruchomość w stawach biodrowych, co z kolei powoduje prawidłowe ustawienie miednicy, zapewniając właściwe ustawienie kręgosłupa względem niej. To z kolei poprawia funkcjonowanie organów wewnętrznych i zapewnia swobodę ich funkcjonowania. Uczymy się także unosić i wzmacniać obie strony kręgosłupa i ustawiać go w pozycji wyprostowanej, spowalniając proces starzenia. Kiedy dodamy jeszcze pracę rąk w rożnych wariantach, dodatkowo zyskamy otwarcie i rozszerzenie klatki piersiowej i miednicy.

Pozycje siedzące przygotują biodra i nogi do skłonów w przód.

Skłony w przód – PAŚCIMA PRATANA STHITI

Asany z tej grupy wprowadzają mózg i serce w stan spoczynku. Harmonizują i wyciszają system nerwowy. Stymulują układ trawienny, tonizują organy jamy brzusznej, usuwają dolegliwości takie jak wzdęcia, nudności i wszelkie problemy z trawieniem. Aktywizują cały kręgosłup. Poprawiają także krążenie krwi w rejonie miednicy oraz wspomagają zdrowe funkcjonowanie nadnerczy, gruczołów płciowych, jajników. Szczególnie polecane kobietom podczas menstruacji dla regulacji cyklu miesięcznego.

Praktyka skłonów przyniesie dużo korzyści dla osób cierpiących na nadciśnienie, nerwowość, bezsenność, migreny, zmęczenie, osłabienie. W tych przypadkach opieraj czoło na stabilnej pomocy, tak, by cały organizm mogł poczuć tę stabilność.

Skłony tonizują wątrobę, śledzionę, trzustkę, pobudzają nerki. Kontrolują powiększanie się gruczołu prostaty (pozycje janusirsasana, upavistha konasana). Utrzymują w zdrowiu stawy nóg i miednicy. Uelastyczniają mięśnie tych pierwszych, wydłużają.

Skręty – PARIVRITTA STHITI

Uelastyczniają i powodują rozciąganie kręgosłupa, prawidłowo wykonywane usuwają ból i uczucie ciężkości z dolnej jego części. Poprawiają ukrwienie wzdłuż kręgosłupa, poprzez jego stymulację. Ruchy skrętne kręgosłupa są niezbędne do utrzymania prawidłowego tonusu mięśniowego mięśni kręgosłupa.

Doenergetyzowują całe ciało. Zapewniają masaż dla narządów jamy brzusznej, co z kolei powoduje usuwanie toksyn z organizmu. Prowadzą do lepszego funkcjonowania żołądka, wątroby, lepszych procesów wydalniczych i wchłaniania. Zwiększają wydolność oddechową, poprawiają ułożenie serca i worka osierdziowego.

Na poziomie neurologicznym stymulowany jest system nerwowy. Jako że lewa połówka mózgu odpowiada za prawą stronę ciała i na odwrót – pracując kontralateralnie poprawiasz jego funkcjonowanie. Skręty zarazem polepszają orientację ciała i poprawiają funkcjonowanie mózgu, a dzięki ich praktyce stajemy się mądrzejsi. 

Na poziomie psychofizycznym przygotowują do sprostania czoła zmianom, dają do nich odwagę i gotowość. Przygotowują do pozycji odwróconych i budują świadomość tyłu ciała.

Asany odwrócone – VIPARITA STHITI

By wykonywać pozycje z tej grupy asan, ciało musi być odpowiednio przygotowane pod względem fizycznym i umysłowym. Silne, świadome ciało i spokojny, opanowany umysł zyskujemy przez praktykę pozycji stojących, skrętów i skłonów, a to pozwala nam bezpiecznie rozwijać praktykę pozycji odwróconych.

Korzyści tej grupy asan są ogromne. Działają na układ oddechowy, krążenia, nerwowy, hormonalny. Wzmacniają siłę woli, poprawiają pamięć, zwiększają możliwości intelektualne. Regularnie praktykowane, przynoszą stabilność, pomagają budować charakter, rozwijają równowagę i… odwagę. Jeśli cierpisz na bezsenność, stany lękowe, obniżenie poczucia wartości lub kompleks wyższości, brak chęci do życia – praktykuj regularnie pozycje oddechowe. Szybko zaobserwujesz pozytywne efekty.

Warianty nóg wykonywane w tych pozycjach pomagają usuwać toksyny i nieczystości. Poprawiają funkcjonowanie i odmładzają organy jamy brzusznej.

Regulują cykl menstruacyjny. Powinny być wykonywane zaraz po ustaniu miesiączki, gdyż w trakcie jej trwania są niewskazane.

Asany na mięśnie brzucha – UDARAKUNCANA STHITI

Praktyka tych pozycji powinna być poprzedzona pozycjami stojącymi i odwróconymi, ponieważ to one przygotowują mięśnie brzucha do pracy i w łagodny sposób wzmacniają je.

Wykonujemy je dla bezpieczeństwa i ochrony narządów i organów jamy brzusznej, miednicy, a także dla stabilności kręgosłupa.

Panie w czasie menstruacji nie wykonują tych pozycji. Nie są również wskazane dla osób z przepukliną brzuszną czy cierpiących na zaparcia.

Wygięcia do tyłu – PURVA PRATANA STHITI

W tej grupie asan rozciągamy kręgosłup, wykonując nim ruch wklęsły. Rozciągnięcie przedniej części kręgosłupa powoduje polepszenie przepływu krwi. Otwieranie klatki piersiowej w wygięciach w tył energetyzuje płuca i pogłębia oddech, przez co natleniona krew krąży po całym ciele. Pozycje wzmacniają plecy i mięśnie przykręgosłupowe, co przenosi się na stabilizację postawy.

Pojawienie się nudności i uczucia niepokoju podczas praktyki tych asan jest zjawiskiem naturalnym. Dzieje się to ze względu na sztywność pleców, spowolnienie pracy wątroby, a także napięcie i zacisk w okolicy przepony. Należy podchodzić do wygięć do tyłu w sposób łagodny, uważny i.. regularny, dbając o dokładne wykonywanie pozycji krok po kroku i przede wszystkim nie wstrzymywać w nich oddechu.

Podczas menstruacji należy unikać asan z tej grupy, chyba, że są to pozycje podparte z nogami wyżej (patrz praktyka podczas menstruacji).

Balanse

Szczególna grupa pozycji w jodze, budująca siłę, stabilność i równowagę. Asany z tej grupy mobilizują całe ciało do działania, wprowadzają stan czujności i uważności, rozwijają wyobraźnię przestrzenną. Uczą zarządzania ciałem jako całością, integrując w działaniu na wszystkich poziomach. Dają poczucie stabilności fizycznej, psychicznej i mentalnej.

Nie należy ich wykonywać podczas menstruacji.

Asany regeneracyjne – VISRANTA KARAKA ASANA

To grupa asan mająca zapewnić całemu organizmowi głęboki wypoczynek. Tu każdy narząd jest jakby oddzielony od innych części ciała, by mógł należycie zregenerować się. Istota działania pozycji polega na dłuższym przebywaniu w pozycji od pięciu, dziesięciu lub więcej minut, tak, by osiągnąć efekt pełnego wypoczynku.

W tej grupie korzystamy również z asan z innych grup, odpowiednio je modyfikując przy pomocy sprzętu umożliwiającego właściwe ułożenie, wydłużenie i rozszerzenie ciała. Tak więc korzystamy tu z: kocy, pasków, wałków, krzeseł, klocków i innych pomocy.

Skoro już znasz grupy asan, możesz przejść do poznawania pozycji.