Figurka Patańdżalego

Co znaczy inwokacja do Patańdżalego i dlaczego ją recytujemy?

Podczas recytacji inwokacji na początku praktyki jogi wyrażamy szacunek wobec mistrza Patandżalego, wdzięczność za wiedzę, łączymy się ze wszystkimi nauczycielami, którzy podążali tą ścieżką, uzyskując wgląd w strumień wiedzy przekazywanej z nauczyciela na ucznia.

Treść hymnu do Patańdżalego

Sayogena cittasya padena vācām
malam śarirasya ca vaidyakena
yopākarottam pravaram muninām
patañjalim prāñjalirānato’smi
abahu purusānkāram
śankha cakrāsi dhārinam
sahasra śirasam śvetam
Pranamami patañjalim

Złóżmy pokłon najszlachetniejszemu z mędrców Patańdżalemu, który obdarzył nas jogą dla spokoju i świętości umysłu, gramatyką dla jasności i czystości mowy, oraz medycyną dla doskonałego zdrowia.
Oddajmy cześć Patańdżalemu, wcieleniu Adiśeszy, którego górna cześć ciała ma kształt człowieczy, dzierżącemu w dłoniach cakrę i konchę, ukorowanemu tysiącgłową kobrą.

Kim był Patańdżali?

Patańdżalini (inny zapis: Patanjali) uważany jest za pierwszego nauczyciela jogi. Około 2500 lat temu opisał on system jogi. Przedstawił to w postaci dzieła „Jogasutry”, która stanowi kompendium wiedzy jak żyć, by osiągnąć doskonałość ciała, umysłu i duszy bez powiązań z jakąś konkretną religią czy wyznaniem. Sutry te są uznawane za fundamentalny tekst filozofii jogi i stanowią filozoficzną podstawę jej praktyki. To dzieło uniwersalne, ponadczasowe. B.K.S Iyengara był wielkim zwolennikiem filozofii Patanjalego.

„Był wielkim mistrzem energii kosmicznej; znał centra energii pranicznej w naszym ciele; jego rozum (buddhi) był przejrzysty jak kryształ, a jego słowa świadczą, ze był czystą, doskonałą istotą (…) Patanjali wypełnia każdą sutrę wiedzą płynącą z doświadczenia, rozciąga ją jak nić (sura), tworząc z nich naszyjnik pereł mądrości, tak aby ci, którzy żyją jogą i kochają ją, mogli się nimi delektować i smakować w codziennym życiu. Każda sutra przekazuje nam praktykę oraz filozofię, która za nią stoi, a także użyteczne wskazówki dla praktykujących i poszukujących (sadhaka) do wykorzystania w życiu codziennym.”

BKS Iyengar

Dlaczego na początku zajęć jogi recytujemy inwokację do Patańdżalego?

Główne powody, dlaczego inwokacja jest często recytowana na początku praktyki jogi lub medytacji, to:

  • Wyraz szacunku wobec Patańdżalego. Recytowanie inwokacji jest wyrazem szacunku i uznania dla długoletniej tradycji jogi oraz dziedzictwa Patandżalego jako mędrcy, który przekazał te cenne sutry.
  • Wprowadzenie do ducha praktyki. Inwokacja pomaga skoncentrować się i wyciszyć umysł, stworzyć odpowiednią atmosferę do podjęcia praktyki jogi lub medytacji.
  • Łączenie się z nauczycielem. Poprzez powtarzanie inwokacji, praktykujący łączy się symbolicznie z Patandżalim jako swoim duchowym nauczycielem, który przekazuje mądrość i wiedzę zawartą w jogasutrach.
  • Inspiracja i motywacja. Inwokacja może stanowić inspirujący początek praktyki, pomagając praktykującemu skoncentrować się na celu swojej jogowej praktyki i zdobywać motywację do doskonalenia siebie.

Praktyka jogi ma wiele różnych odmian i szkół, a niektóre z nich mogą różnić się w swoim podejściu do recytowania inwokacji lub nawet używania jej w praktyce. Jednakże inwokacja do Patańdżalego jest ważnym elementem dla wielu praktykujących jogę, którzy dążą do pogłębienia swojej wiedzy i zrozumienia siebie.

Polecamy również

Trenuj jogę online z nami!

Postaw na doświadczenie naszych nauczycieli. Zacznij już dziś, anuluj kiedy chcesz.

Testuj 24h gratis

Testuj nasz serwis przez 24 godziny bezpłatnie. Wykup karnet dobowy z kodem JOGA24.